Marknaden för casinotjänster är mycket stor och det märks på alla de casinos som kommer fram på marknaden. Att spela på casino är både avkoppling och spänning på samma gång och detta är det allt fler som unnar sig.

Som casino är det av olika anledningar bra att kunna spåra och föra statistik över sina kunder. Precis som i alla andra verksamheter gäller det att lära känna sina kunder så gott man kan. Kort sagt vill man synas där kunderna finns, det är en marknadsföringsregel som alltid kommer vara relevant. Genom att identifiera kunden har man som casino stor fördel när man bland annat vill öka företagets synlighet. Att ta fram en kundprofil är en mycket bra idé som hjälper till i marknadsföringen. Det är lättare att rikta reklamen när man känner kunderna och detta gör man för att kunna nå ut till liknande kunder.

Självklart har det fler fördelar att samla in statistik om sina kunder:

  • Det blir lättare att se vilka spel som är populära och vilka som knappt spelas alls. Kanske ska man baserat på denna information ta bort vissa spel ur sortimentet, eller vidareutveckla de som spelas sällan. Eller behöver dessa marknadsföras mer, eller på ett annat sätt?
  • Vilka betalningsalternativ väljs mest? Om något knappt används ska det kanske tas bort, eftersom det oftast innebär en kostnad att kunna erbjuda det.
  • Vem är kunden med avseende på ålder, kön och geografi? Detta är viktig information som hjälper kommande marknadsföring. Är det någon eller några åldersgrupper som missas? Attraheras män mer än kvinnor av sajten, eller är det tvärtom?
  • Hur hittade kunden till sajten från början? Från en sökning på Google, genom en annons eller genom en annan sajt? Denna information är också till mycket hjälp när man jobbar med marknadsföringen av sajten. Kanske hittar man genom detta nya vägar att nå ut till kunden.